Maanantaina oli taas varsinainen kokouspäivä: klo 9.30 alkoi maakuntahallituksen vihreä ryhmä, sitten maakuntahallituksen kokous, kaupunginhallitusjuttuja, vihreiden valtuustoryhmän kokous ja illan päätteeksi kaupunginvaltuuston kokous, joka loppui vasta klo 23.06.
Ensimmäinen merkittävä asia kaupunginvaltuuston listalla oli valtuuston hyväksymän lisätalousarvioin toimeenpano. Aiemmin hyväksyttyyn vyötä kiristävään lisäbudjettiin tuli säästötoimenpide-, lomautus- ja talkoovapaakäsittelyn (ns. äkkijarrutus) jälkeen lisää rahaa peruspalvelulautakuntaan 3,5 miljoonaa euroa palvelutason turvaamiseen, opetuslautakuntaan 300 000 euroa ryhmäkokojen pienentämiseen ja perusopetuksen laadun turvaamiseen sekä 40 000 nuorisolautakuntaan nuorisotalojen viikonloppujen aukioloa varten. Nämä lisämenot katetaan alentamalla korkokuluihin varattua määrärahaa, korottamalla muiden rahoituskulujen tuloarviota ja vähentämällä kaupunginhallituksen määrärahaa. Lisäksi perutaan mm. museoiden ilmainen aukiolokokeilu.
Hyvä näin. Peruspalvelulautakunnasta ei irronnut säästöjä kaiken päätetyn 15.3 miljoonan euron edestä, sillä koko henkilökuntaa ei sillä sektorilla voi mitenkään lomauttaa. Virkamiehet olivat huolella valmistelleet lomautus- ja talkoovapaaesityksen, johon ei luottamushenkilöillä ollut sen enempää nokan koputtamista. Myös muualla kaupunkiorganisaatiossa on lomautuksista vapautettu ne henkilöt, joiden kohdalla se on joko toiminnan kannalta välttämätöntä tai tulonmuodostuksen kannalta järkevää.
Vihreiden Mika Helva korosti ryhmäpuheenvuorossaan, että vihreiden ryhmä on pitänyt hyvin tärkeänä, että opettajia ei lomauteta opetustehtävistään. Peruskoulun opettajien neljän päivän lomautus voidaan toteuttaa siten, että lomautuksen vaikutukset eivät kohdistu niihin päiviin, jolloin oppilaat ovat kouluissa. Näin lasten turvallisuus ei vaarannu. Helva puhui myös siitä, että ensi vuonna lomautuksia ei saisi tulla, vaan on tutkittava kaikki muut vaihtoehdot. Vihreät pitävät tärkeänä sitä, että kun kerran kaikki valtuustoryhmät ovat allekirjoittaneet ryhmien välisen sopimuksen, kukaan ei myöskään lähtisi nyt keräämään poliittisia irtopisteitä. Toivoimme että vastuu vaikeasta tilanteesta kannetaan yhdessä ja yhdessä myös pannaan Turun talous kuntoon. Toisin kuitenkin kävi.
Toiminnasta tehtävät säästöt ja henkilöstön kahden viikon lomautukset ovat todella ikäviä. Moni kunnan työntekijä on varsin pienituloinen, ja siksi lomautukset kirpaisevat arkipäivää kipeästi. Mutta asiat on asetettava mittasuhteisiinsa. Turku ei ole irtisanomassa henkilöstöään eikä henkilöstön työn tarve ole millään tapaa loppumassa. Tätä ei todellakaan voi sanoa monissa muissa työpaikoissa työskentelevien ihmisten tilanteesta: työsuhde loppuu, koska työ kerta kaikkiaan loppuu. Se ei ole sama asia kuin kahden viikon lomautus.
Valtuuston keskustelussa hallitussopimuksen rivit alkoivat rakoilla. Keskusta, vasemmistoliiton toinen puolikas ja Olavi Mäenpää teki kukin omat lisäysehdotuksensa. Kuka halusi antaa lisää rahaa terveysasemien aukipitämiseen, kuka opetukseen, huutokauppameininki sai valtaa ja yleishyvillä asioilla oli ymmärtäjiä. Vasemmistoliiton tilanne on jo pitkään ollut kahtia jakautunut: ryhmän puheenjohtaja Sauli Saarisen puolisko on sitoutunut ryhmien väliseen sopimukseen, vaikka kipeää varmasti tekeekin. Toinen puoli ryhmää viis veisaa taloustilanteesta, heidän neuvonsa on, että lisätään menoja ja otetaan lisää velkaa. Lisävelka-rahoituskeinoa kannatti rinta rottingilla mm. kansanedustaja Annika Lapintie.
Vaan vaikeaa se on ollut meillä muillakin. Sdp:n sisäinen keskustelu on ollut varmasti raastavaa. Myös meidän ryhmässämme käytiin asiasta sen eri vaiheissa sangen pitkät ja väliin vaikeatkin keskustelut. Mutta kun tulot putoavat ja velkaa on jo hankittu liikaakin, on pakko ryhtyä toimenpiteisiin menojen rajoittamiseksi.
Turun taloustilanteesta saa hyvän kuvan lukaisemalla hieman tekstiä valtuustossa käsittelyssä olleesta vuoden 2008 arviointikertomuksesta. Arviointikertomuksen sivulta 20 alkaa teksti kaupungin talouden tunnusluvuista ja vertailusta muihin kaupunkeihin ja kuntiin. Menokehityksen taustalla on sekä tehotonta toimintaa että aitoa menojen kasvua johtuen lisääntyneestä palveluntarpeesta. Tähän taas vaikuttaa erityisesti kaupungin väestön rakenne, ja siitä erityisesti vanheneva ikärakenne. Lisäksi verotulojen kehittyminen on ollut heikompaa muin muissa maan suurissa kaupungeissa, mutta tähän asti kuitenkin positiivista. Ensi vuodeksi ennustetaan negatiivista tulokertymää, joten vuodesta 2010 tulee taloudeltaan paljon paljon vaikeampi kuin tästä kuluvasta vuodesta.
Klo 21.20 päättyi lisätalousarvion täytäntöönpanon käsittely. Vasemmistofraktion, keskustan ja Mäenpään esitykset sekä persujen kannatus äänestettiin kaikki nurin. Tätä on kyllä odotettukin, ilmassa on ollut selvät merkit siitä, että vaikeat päätökset tulevat olemaan joillekin liian vaikeita.
Sitten alkoi kouluverkkouudistuksen käsittely. Kyseessä on iso uudistus, erityisesti lukioita koskien. Uudistuksen tavoitteet ovat tässä kouluverkkopäätöksessä pääosin lukio-opetuksen laadullisessa kehityksessä ja kouluinvestoinneista säästämisessä. Jonkin verran mukana on myös muita oppilaitosjärjestelyjä.
Vasemmistoliiton oppositiofraktio haukkui tietty tämänkin päätöksen ja esitti asian palauttamista. Varmaankin kaikkien puolueiden keskustelujen kipupiste oli Kerttulin alakoulun lakkauttaminen. Kouluverkkopäätöksen olennainen osa on, että muodostetaan uusi Kerttulin lukio yhdistämällä siihen Kupittaan ja Aurajoen lukiot. Kerttuli on muistorikas keskustakoulu, mutta mikään idyllinen lähikoulu se ei enää ole. Nykyisin noin puolet sen parista sadasta oppilaasta tulee kouluun ympäri kaupunkia ja vain puolet lähialueen perheistä. Meille annettujen tietojen mukaan oppilaiden koulumatka pitenee Luostarivuoreen siirryttäessä noin 25 oppilaan kohdalla. Osalla taas matka lyhenee. Pienimmille oppilaille (1-2 luokkien oppilaille) rakennetaan kahden koululuokan tilat Seikkailupuiston tilojen yhteyteen, jotta Kerttulin alueen pikkuoppilailla säilyy lyhyt koulumatka. Seikkiskoulu sopii hyvin Seikkailupuiston kokonaisuuteen: pikkukoululaiset opiskelevat luokissaan erityisesti lukuvuoden ajan, ja kesän loma-aikaan (jolloin on Seikkiksen puistokäytön huippuaika) tilat ovat kovassa seikkailukäytössä.
Uudistusten valmistuttua vuonna 2015 Turussa toimii iltalukion lisäksi viisi päivälukiota: Puolalanmäki, Luostarivuori, Turun Suomalainen Yhteiskoulu, Kerttuli ja Turun Klassikko. Näissä kaikissa tulee olemaan mahdollisuudet monipuoliseen kurssitarjontaan ja laadukkaaseen opetukseen. Hyvä homma.
Pidin tällä kertaa kokouksessa paikaltani muutaman lyhyen puheenvuoron. Pönttöön en ajan säästämiseksi kavunnut, kun asialista oli niin tolkuttoman pitkä.
3 kommenttia:
Hei Katri,
aika väritetty kommentti ja tulkinta sinulta. Sinänsä en kyllä ole yhtään yllättynyt.
Vasemmistoliiton toinen puolisko tosiaan esitti alle 4 miljoonan euron lisäystä opetus- ja peruspalvelutoimelle lomautusten estämiseksi. 4 miljoonaa euroa on aika pieni raha kun sitä verrataan koko kaupungin budjettiin, joka on satoja miljoonia. Minusta on liioiteltua väittää, että 4 miljoonan velka suistaisi kaupungin turmioon, jos toisella puolella vaakakuppia on kaupunkilaisille ja varsinkin kaupungin vähävaraisille ihmisille kohdentuvat palvelut.
Olen myös vakuuttunut siitä, että kyseisen 4 miljoonaa euroa olisi pystynyt puristamaan muualta kaupungin satojen miljoonien budjetista, jos poliittista tahtoa olisi ollut.
Päädyimme esittämään vaikka lisälainan ottamista, jos muut keinot eivät auta. Omassa kannatuspuheevuorossani luettelin malliksi useita konkreettisia toimenpiteitä, joista säästötoimenpiteet olisi pitänyt ensisijaisesti hakea. En ole yllättynyt, että sinulta "unohtui" kertoa tämä fakta.
Me Vasemmsitoliitossa olemme kiinnostuneita kaupungin taloudesta ja sen saamisesta raiteille, kuten puheessanikin toin esiin. On harhaanjohtavaa väittää, että emme välitä taloudesta, varsinkin kun olemme olleet mukana uudistamassa rakenteita, toimintatapoja, uudistamassa hoitoketjuja, siirtämässä painopistettä ennaltaehkäisyyn. Meille Vasemmistoliittolaisille ei tietenkään kaikki oikeistolaiset mallit sovi, mikä lienee ymmärrettävää.
Kuten puheenvuorossani toin esille, meillä olisi nyt kahden suuren lautakunnan alkuvuodessa yhdistyessä ollut erinomainen tilaisuus saada hoitoketjut kuntoon ja yhdenmukaisiksi ja siihen prosessiin olisi pitänyt sitouttaa henkilökunta ja heidän tieto-taitonsa. Sen sijaan Turku antaa uudistusprosessille kylmää kyytiä lomauttamalla työntekijät. Säästölaskelmista puuttuu jo nyt asiakas- ja palvelumaksumenetykset. Sen lisäksi, että lomautukset tulevat rampauttamaan toiminnan pitkäksi aikaa, veikkaan toimenpiteiden lopullisten kustannusten tulevan Turun kaupungille todella kalliiksi.
Yhteiden asioiden hoito on muutakin kuin kirstunvartijan roolissa olemista ja eurojen kapeakatseista tuijottamista.
- Mirka
Moi Mirka. Sori, jos jätin siteeraamatta listojasi, mutta minusta niissä ei ollut erityistä siteeraamisen arvoista. Esität neljän miljoonan reikää ja sen paikkaamiseksi yksittäisiä "30 000 euron paikkoja", joten mitäpä siitä? Ja näytä minulle se taho, joka suostuisi Turku-hallin asiallisella hinnalla ostamaan, niin minäkin saatan kiinnostua myymisestä. Sitä paitsi en ole ikinä ollut lämmin populismin ystävä.
Vihreiden ja sinun vasemmistofraktiosi olennainen ero on, että meitä vihreitä kiinnostavat kaupungin asukkaiden palvelut myös 2010-, 2020- ja 2030-luvuillakin, jolloin meillä on ikääntyneempi ja nykyistä enemmän palveluja tarvitseva väestö. Teidän mielestänne olisi tarpeen ja järkevää käyttää jo nyt myös tulevien palveluntarvitsijoiden rahat, vaikka näin joutuisimmekin tulevaisuudessa käyttämään merkittävän osan verotuloistamme menneiden aikojen lainanlyhennyksiin. Ei passaa tälle kirstunvartijalle, sori. Myös tulevaisuuden asukkaat tarvitsevat ja ansaitsevat kunnalliset palvelunsa, ja luulen, että vielä silloinkin joukossa on heikkoja ja vähäosaisia, joille ne ovat aivan elintärkeitä.
Mutta hyvää mittumaaria sulle, Mirka! Eiköhän se kesäyön auringon paiste jotenkin läpäise myös silmälasien tummanpunaiset linssit :). Jos nyt paistetta on edes saatavissa tänä jussina.
Katri
Pienistä puroista syntyy suuri virta. Esiinnostamani esimerkit kertovat enemmänkin siitä, millä asenteella ja vakavuudella kaupungin taloutta tällä hetkellä hoidetaan. Vastauksesi lähinnä vahvisti sitä. Mitäpä siitä 30 000 euron edustusrahasta, eihän sillä saa kuin esikoulun uimaopetuksen vuodeksi. Jokainen 30 000 euroa tai 100 000 euroa tai 700 000 euroa keventää meidän velkataakkaa, en siis vähättelisi niitä puroja mitenkään.
Ja voidaanhan ihmiset näköjään jättää hoidotta sillä perusteella, ettei laskuja jätetä tulevien sukupolvien maksettavaksi. Toisaalta samalla jätämme mahdollisesti/oletettavasti perinnöksi pahenevia mielenterveys- ja päihdeongelmia tai syvenevää syrjäytymistä. Halvempaa ja inhimillisempää näihin olisi puuttua nyt ajoissa. Minusta vaan yksinkertaisesti on edesvastuutonta jättää ihmiset hoidotta ja ilman apua.
Toisenlainen maailma ja toisenlainen talousajattelu on mahdollista ja niitä vaihtoehtoja ainakin minä olen kovin halukas etsimään.
Todettakoon nyt vielä, että siinä missä "meidän mielestämme olisi tarpeen ja järkevää käyttää jo nyt myös tulevien palveluntarvitsijoiden rahat"
niin
"sinivihreän hallituksen mielestä on tärkeämpää ja järkevämpää käyttää potentiaaliset verorahat jo nyt veronalennuksiin hyvätuloisilleja rikkaille todellisen sosiaalisen elvytyksen sijaan".
Sen sijaan, että kävisin sosiaali- ja terveystoimen niukkojen varojen kimppuun, mielestäni meidän pitäisi pystyä puuttumaan siihen hyvävelikerhon tuhlailukulttuuriin, joka kaupunkiimme on vuosien myötä syvästi juurtunut ja joka meidän rahat on hyvinä aikoina syönyt.
- Mirka
Lähetä kommentti