27.1.09

Kuultavana demarien kootut selitykset

Paikallinen Yleisradio on kysellut tiistaina kääntötakkidemariedustajilta, että miten se toriparkkikanta nyt noin vain vaihtui heti vaalien jälkeen. Jos olet ripeä, ehdit lukea kootut selitykset Turun radion nettisivuilta. Ja jos koneessasi on äänikortti, voit myös kuunnella ne sivun linkin kautta. Turun radion uutiset eivät yleensä pysy sivuilla montaa päivää, joten toimi nopsaan.

Karmivan hauska selityksissään on erityisesti Ilkka Kantola. Kantola oli vaalikoneessa ennen vaaleja epävarmasti toriparkkia vastaan. Hän on kuitenkin "halunnut jättää itselleen tilaa uudelleenharkintaan", kun saa käsiinsä kaiken sen informaation, joka liittyy toriparkin rakentamiseen. Demariryhmän selvitysten jälkeen toriparkin rakentaminen onkin ryhtynyt tuntumaan mielekkäältä. Aiemmin ennen asioihin perehtymistä Kantolan "oli vaikea ymmärtää toriparkin rakentamisen mielekkyyttä", kun vieressä on jo olemassa Louhi, mutta nyt Kantola on saanut tietoa. Louhen laajentamiseen liittyy kuulemma teknisiä ongelmia, kun se on niin paljon syvemmällä, sen takia sitä on vaikea yhdistää toriparkkiyhteyteen.

Jaaha. Että perehdytty on, vai, ja siltä pohjalta muodostettu huolella uusi kanta? Sen verran Kantolan sanoissa on perää, että Louhen pysäköintiluola ja suunniteltu toriparkki todellakin sijaitsisivat maan sisällä syvyyssuunnassa yllättävän kaukana toisistaan. Tiedoksi kuitenkin Kantolalle, että nämä asiat, toriparkin rakentaminen ja Louhen laajentaminen, eivät mitenkään liity toisiinsa. Hänen haastattelussa luettelemissaan perusteluissa ei ole järjen tai tiedon häivääkään. Louhea voidaan tarvittaessa laajentaa kallion sisässä siinä syvyystasossa, missä Louhi on, riippumatta toriparkista tai sen puutteesta. Toriparkkikin voitaisiin (siis jos joku pöljä niin haluaisi) rakentaa omaan tasoonsa aivan riippumatta siitä, laajennetaanko Louhea vai ei. Ainoa asia, mitä ei syvyyseron takia voida tehdä, on autolla ajettava yhteys Louhen ja mahdollisen toriparkin välille. Ainoa Louhen laajentamiseen liittyvä tekninen ongelma voisi olla se, että jos joku haluaisi ajaa toriparkkiin Louhen kautta, se ei olisi mahdollista. Mutta tällaistahan ei ole edes koskaan suunniteltu, koska se ymmärrettiin mahdottomaksi jo alun alkaen! Joten miten ihmeessä Kantola voi perustella toriparkkia Louhen laajentamisen ja luolien yhdistämisen ongelmilla? Mikä tämän miehen logiikka oikein on? Vai jäikö kannanmuutosta edeltänyt perehtyminen sittenkin hieman ohuenlaiseksi?

Mainittakoon vielä, että jos Louhea laajennettaisiin, ei olisi kummoinen temppu tehdä sieltä maan alla kulkeva vinohissi vaikka suoraan keskelle Wiklundin tavarataloa. Jos Wikke siis niin haluaisi. Näin ainakin autot pysyisivät poissa ydinkeskustasta. Mut kun ei Wikke halua, Wikke haluaa toriparkin, jonka se aikoo maksattaa meillä keskustan asiakkailla. Jos joku ei usko, että vinohissi toimii, menköön kokeilemaan niitä vaikka Rautatientorin, Sörnäisten ja Kaisaniemen metroasemille Helsinkiin.

1 kommentti:

Jukka Väisänen kirjoitti...

Naulan kantaan, Katri! Vinohissi on ollut ystäväni etenkin Kaisaniemen metroasemalla. Ja lisäksi tyhjä Puutorin toriparkki voitaisiin muuttaa osittain maanalaiseksi liikekeskukseksi - semmoisenhan demarit taitavat tahtoa. Tosin en näe järkeä maanalaisessa liikekeskuksessa, mutta en olekaan sellaista toivomassa...