Turun joulu oli lumeton, mutta muuten sää oli aika mainio. Pikkupakkasta ja väliin auringonsäteitäkin, hyvä ulkoilukeli siis. Tässä pari kuvaa aaton joulurauhanjulistuksesta Vanhalta Suurtorilta.
Joulukuu oli hektinen, siksi blogikin on ollut viikkoja päivittämättä. Kummastelin joulua edeltävien päivien uutisia, joissa kerrottiin ihmisten tekevän viimeisiä jouluostoksiaan. Miten niin viimeisiä? Minähän vasta aloitin koulun joulujuhlan jälkeen! Enkä minä muutenkaan mieti joulua viikkokausia etuajassa, joulukortitkin tehtiin vasta torstaina ja pantiin postiin joulua edeltävänä perjantaina. Piti kuulemma silti ehtiä ajoissa, vaan miten mahtoi käydä tosielämässä? Lahjaostoksilla kävin teini-ikäisen kummityttöni kanssa maanantaina, hän on mainio makutuomari. Kiitos, Jasu!
Vasta nyt jouluna ennätin istua alas ja rauhoittua. Tervetullutta vaihtelua. Olen jo ehtinyt toljottaa telkkaria ja leffoja (Lasse Pöystin Thomas järkytti, Abba-musikaalileffa Mamma Mia sai hyvälle tuulelle, Jane Austen -filmatisointi tuuditti rentoutuneisuuden tilaan) sekä lukaista yhden itse itselleni joululahjaksi ostamani kirjan. (Hyvä konsti saada toivelahja, suosittelen ;). Loppuloman aion viettää hyvinkin laiskasti, lähinnä akkuja ladaten. No ok, olen minä luvannut vähän asiaa lukea, käydä parissa palaverissa ja hieman juhlia, mutta tämän enempään en aio suostua.
Mihin joulukuu sitten katosi? Edellisessä bloggauksessa kerrotun maakuntavaltuuston lisäksi olen tehnyt tosi paljon töitä. Siis ihan työtöitä. Koulussa niskaan kaatui aivan valtava määrä arviointiin liittyviä tehtäviä, tavallisia kokeen korjauksia, esseiden ja tutkielmien lukua sekä tutkimusraporttien tarkastusta. Kansainvälisen Middle Years Program -opetussuunnitelman puolelta meille Norssiin on tulossa taas arvioinnin arviointi, eli Monitoring of Assessment, ja se teetti rutkasti töitä.
Suomeenkin ollaan kuulemma kaavailemassa jotain vastaavaa kriteeripohjaista arviointia kuin mitä mm. IBO käyttää. Kriteeripohjaista arviointia nyt joitakin vuosia tehneenä olen asiasta sekä että -mieltä. Plussaksi voidaan lukea se, että oppilaat saavat mahdollisuuden parempiin suorituksiin, kun heille selkeäsanaisesti kerrotaan, mitä minkäkin arvioitavan osakokonaisuuden kohdalla vaaditaan. Oma näppituntumani on, että tämä kirjatumpi tavoitteenasettelu johtaa monen kohdalla parempiin suorituksiin. Lisäksi arviointi on selkeämpää ja varmemmin tasapuolista (mutta ei välttämättä oikeudenmukaista), kun arvioinnin kriteerit on selkeästi kirjattu kaikkien luettavaksi.
Miinuspuolelle voidaan lukea parikin asiaa, eivätkä nämä ole mielestäni mitenkään vähäpätöisiä. Ensinnäkin kriteeripohjainen arvostelu teettää opettajalla aivan valtavasti työtä. Siis ihan helkutin paljon lisää. Ensin perehdyt kriteereihin, joita meillä MYPissä on esimerkiksi maantiedossa neljä ja biologiassa kuusi. Ja tietenkin ne ovat eri kriteereitä. Sitten teet arvioitavaan työhön, esseeseen, tutkimukseen ym. rubriikin, jossa on eri osaamistasojen kuvaukset jokaisen arvioitavan kriteerin osalta. Kun työt ovat valmiit, arvioit jokaisen työn jokaisen kriteerin osalta erikseen ja sitten lasket niistä keskiarvon.
Esimerkiksi meillä oli nyt kollegan kanssa arvioitavana noin 40 myp-seiskaluokan maantiedon esseetä (800-1000 sanaa/essee), joista jokaisen arvioimme viiden eri kriteerin mukaan. Huh. Lisäksi myp-ysiluokilta oli noin 40 työselostusta (a´9 kriteeriä) ja noin 40 esseetä (800-1500 sanaaa´2 kriteeriä). Huh huh huh. Ynnä tietty kaikki muut arviointihommat päälle. Täytyy antaa tunnustusta sekä kollega Vivecalle että itselleni, että saimme homman pakettiin ennen joulua.
Miinuspuolelle listaan toisena sen, että kriteeripohjaisessa arvioinnissa ei sitten arvioida muuta kuin kriteereitä. Oppilaan persoonallista työpanosta on vaikea tai mahdoton arvioida, jos se ei sisälly arvioitaviin kriteereihin. Esimerkiksi yrittämisestä, luovuudesta, asioiden uudelleen ajattelusta tai esteettisyydestä ei voi palkita, jos sitä ei ole mainittu ennalta kriteereissä. Samoin oppilaan kannustava arviointi vaikeutuu, kun kaikki on mitattava samalla tikulla. Tässä on melkoinen ristiriita nykyisen perusopetuslakimme kannustavan arvioinnin idean kanssa. Jollekin pienempikin edistys on iso asia, ja siitä pitäisi pystyä antamaan kannustavaa palautetta, jotta oppilas jaksaisi yrittää seuraavallakin kerralla parhaansa. Kriteereitä on tähän kuitenkin vaikea venyttää: heikko työ on heikko työ, vaikka se olisikin roimasti parempi kuin aiempi yritys. Olen myös tavannut pari kertaa joidenkin aika nokkelien oppilaiden kohdalla töitä, jotka eivät kokonaisuutena ole olleet kovinkaan kummoisia. Mutta oppilaat ovat tajunneet satsata panoksensa juuri niihin asioihin, joita työstä tullaan arvioimaan. Näin he ovat saaneet töistään varsin hyvät arvosanat, paremmat kuin mitä kokonaisuus olisi todellisuudessa edellyttänyt. Eli tämänkaltainen arviointi sallii myös laskelmoinnin, mikä ei minusta tunnu miellyttävältä.
Jos kriteeripohjaisen arvioinnin idea ei ole ollenkaan tuttu, niin otetaan nyt vaikka yksi esimerkki teettämämme ysiluokan kokeellisen työn yhdeksästä kriteeristä. Kyseessä oli tutkimusraportti itse pienryhmässä suunnitellusta kokeellisesta tutkimuksesta, jossa jollakin tapaa oli määrä tutkia verenkierron ja hengityksen yhteyttä. Otetaan vaikka rubriikin arviointikriteeri nro 2 Experimental Design , jolla voimme arvioida MYPin opetussuunnitelman biologian kriteeriä D eli Scientific inquiry. Kyseisen OPS-kriteerin yleinen kuvaus kuuluu seuraavasti:
- Students are expected to design and carry out scientific investigations independently.
Students should be able to (i) state a problem that can be tested by an investigation; (ii) formulate a suitable hypothesis; (iii) identify and manipulate variables; (iv) plan an appropriate investigation including the method and materials; (v) evaluate the method.
Assessment tasks for scientific inquiry should provide students with the opportunity to design, plan and carry out scientific investigations independently. Suitable assessment tasks to assess this criterion include laboratory experiments and field studies.
- Arvosanat 9-10: Experimental design is a well-constructed test of the stated hypothesis.
- 7-8: Experimental design is adequate to test the hypothesis, but leaves some unanswered questions.
- 5-6: Experimental design is relevant to the hypothesis, but is not a complete test.
- 4: Experimental design is not relevant to the hypothesis.
Toivon ja edellytän, että jos Suomessa päätetään siirtyä näin raskaasti työllistävään arviointijärjestelmään, OAJ on asiassa hereillä palkkapolitiikan kanssa. Kyse ei nimittäin ole mistään pienestä lisätyöstä vaan ihan jostain muusta. Vaan ehkä kriteeripohjaiseen arviointiin on olemassa kevyempiäkin sovelluksia. Jos on, kertokaa minulle uupuneelle, miten se tehdään!
Rubriikkeja ei onneksi tarvitse keksiä aivan itse, niitä löytyy netistä valtavat määrät. Jos olet opettaja ja haluat kokeilla omassa työssäsi rubriikkiarviointia, mieti sopivat kriteerit ja hakusanat ja etsiskele pohjaa oman rubriikin tekoon vaikkapa Rubistarista tai Rubricianista.
Mitä muuta joulukuuhun mahtui kuin työtöitä? Tässä listausta sitten viime blogipäivityksen:
- yksi tarkastuslautakunnan kokous ja jouluillallinen
- tarkastuslautakunnan raporttia työstävän ohjausryhmän kokouksia ja virkamieshaastatteluita kolme kappaletta ynnä muita käyntejä revisiotoimistossa
- Turun vihreät ry:n kokous
- ryhmien välistä sopimusta valmisteleva vihreiden neuvotteluryhmän tapaaminen
- ryhmien välisen sopimuksen neuvotteleva viikonloppu 13.-14.12. Sopimus saatiin valmiiksi sunnuntai-iltana ja sen allekirjoittivat valtuuston kaikki ryhmät, myös Suomen kansan sinivalkoisten Olavi Mäenpää. Tätä ennen Mäenpää oli allekirjoittanut rasismin vastaisen sopimuksen. Oikein hyvä, tervetuloa vaan mukaan rasisminvastaiseen työhön, Olavi! Nyt Mäenpääkin on mukana mm. osoittamassa julkisesti halukkuuttaan toimia niin valtakunnallisella kuin paikallisellakin tasolla erilaisuuden hyväksymiseksi ja suvaitsevaisuuden edistämiseksi. Ryhmien välinen sopimus ja rasisminvastainen sopimus löytyy täältä.
- kokoomuksen, sdp:n ja vihreiden neuvottelu luottamuspaikkojen jaosta
- useita keskiryhmien VRKK:n eli vihreiden, ruotsalaisten, keskustan ja kristillisten yhteisiä neuvotteluita luottamuspaikkojen jaosta
- Vihreän liiton hallituksen kokous
- uuden valtuustoryhmän tutustumisilta
- maakuntahallituksen kokous
- kaupunginvaltuuston kokous
- syyskauden oman opetusharjoittelijaryhmäni joulupuuro meillä kotona
- koulun joulujuhla ja opettajien joulukahveilla ysiluokkien luokanohjaajien puolesta puhe koulun koko henkilökunnalle. Olin poissa palaverista, jossa ysiluokan luokkikset jakoivat joulujuhlanakit keskenään. Ja kuinka ollakaan, minulle annettiin puhenakki :)
- ynnä jouluvalmistelut, jotka jäivät siis jokseenkin viime tinkaan. Vaan tuli se joulu näinkin.
Vaalien jälkeisistä neuvotteluista on todettava, että me vihreät teimme hyvän pohjatyön ja saimme ryhmien väliseen sopimukseen läpi paljon tärkeiksi kokemiamme asioita, joten on syytä olla tapahtuneeseeen tyytyväinen. Sopimus on oikeasti tärkeä, sillä se määrittelee politiikan sisältöä Turussa tällä vaalikaudella eli seuraavan neljän vuoden ajan. Lisäksi olemme mukana "kolmen koplassa" eli siinä kolmen suurimman puolueen ryhmässä, joka määrittelee sopimukseen tulkintaa.
Mitä tulee luottamuspaikkaneuvotteluihin, ne ovat meillä sisäisesti vielä kesken. Jatkamme joulun jälkeen valmistelevassa neuvotteluryhmässä mahdollisimman hyvän paikkajakoesityksen työstämistä Turun seudun vihreiden kokousta varten. Kokous pidetään tammikuun alkupuolella. Selvää on, että emme mitenkään pysty tyydyttämään kaikkien toiveita, sillä lautakuntiin ovat halunneet niin monet ja paikkoja on vain rajoitetusti. Kokouksessa saa sitten nähdä ja kuulla, mitä jäsenet tuumaavat tekemästämme pohjaesityksestä.
Meille vihreille tulee ensi kaudella monta puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan paikkaa, ennemmän kuin koskaan aikaisemmin. Tällä päättyvällä kaudellahan meillä on ollut kaupunginhallituksen toisen varapuheenjohtajuuden lisäksi vain tarkastuslautakunnan puheenjohtajuus ja opetuslautakunnan varapuheenjohtajuus. Tässä listausta neuvottelujen tuloksesta:
Valtuusto ja hallitus:
- kaupunginvaltuuston toinen varapuheenjohtajuus
- kaupunginhallituksen toinen varapuheenjohtajuus
- kaupunginhallituksen konsernijaoston puheenjohtajuus
- tarkastuslautakunnan puheenjohtajuus
- kulttuurilautakunnan puheenjohtajuus
- joukkoliikennelautakunnan puheenjohtajuus
- peruspalvelulautakunnan yleisjaoston puheenjohtajuus
- liikuntalautakunnan varapuheenjohtajuus
- ammattiopetuslautakunnan varapuheenjohtajuus
- ammattiopetuslautakunnan ruotsinkielisen jaoston varapuheenjohtajuus
- viherliikelaitoksen puheenjohtajuus
- vesiliikelaitoksen varapuheenjohtajuus
- kiinteistöpalveluliikelaitoksen varapuheenjohtajuus
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti