7.1.07

Kaksi tilaisuutta tulossa heti alkuviikosta!

Mainostan tässä iltamenoja, jos jollakulla sattuu olemaan puutetta tekemisestä.

Maanantaina, 8.1. eli siis heti huomenna, esitellään yleisölle Kauppatorin asemakaavaluonnosta. Tilaisuus on klo 18-20 nuorten taide- ja toimintatalo Vimmassa, Aurakatu 16, 3 krs. Yleisötilaisuudessa esitellään kaavaluonnokseen sisältyvät kävelyalueiden laajennukset torin reunoilla, toriparkki sekä siihen liittyvät kolme maanalaista ajoyhteyttä (Yliopistonkadulta, ravintola Koulun pihalta ja Eerikinkadulta entisen pääpostin kohdalta). Jos tuntee epäluuloa parkkiluolahanketta kohti, kannattaa mennä sanomaan se tuohon tilaisuuteen. Perusteluista ei totta vie ole puutetta.
Yritän ehtiä kirjoittamaan tilaisuudesta laajemmin huomisiltana. Sitä odotellessa voi käväistä lukemassa aiemman toriparkkikapinan blogia. Toriparkkia vastustavat kansalaiset ovat taas aktivoitumassa, ja siinä ohessa aktivoituu myös blogi. Mirka Muukkonen on päivittänyt sinne toriparkkivastustajien tuoreet perustelut siitä, miksi torinalainen asemakaavaluonnos pitäisi hylätä. Itse torin kunnostaminen lienee jokseenkin kaikkien mielestä tarpeellista, samoin kuin keskustan kehittäminenkin.
Tässä lyhyesti syitä siihen, miksi toriparkkia ei pidä hyväksyä:
  • Hanke on järjettömän kallis ja yksityisautoilua lisäävä. Samalla rahalla voisi keskustaa kehittää paljon järkevämmin, ympäristöystävällisemmin ja ihmislähtöisemmin. Toriparkin kustannuksia joutuvat maksamaan tuotteiden ja palveluiden hinnoissa myös ei-autoilevat keskustan asiakkaat.
  • Toriparkki tuo autot, melun, pakokaasut ja liikenteen riskit aivan ydinkeskustaan. Se on väärä keino lisätä keskustan vetovoimaa.
  • Torinparkin rakennusaika olisi 1,5-2,5 vuotta, ja sitä ennen täytyy tehdä arkeologiset kaivaukset, joiden kestoksi on arvioitu ennalta kaksi roudatonta kaivuukautta (= kaksi kesäkautta). Kaikki nämä vuodet tori olisi pölyävänä ja meluisana työmaana. Rakennusvuodet ehtivät näivettää rankasti koko ydinkeskustan liiketoimintaa kaikkien kauppojen osalta sekä vahingoittaa vakavasti torikauppaa. Lisäksi rakennusaika aiheuttaisi kohtuutonta haittaa joukkoliikenteen käyttäjille.
  • Kauppatori, Turun sydän, ei voi olla parkkihallityömaana, kun meillä on kulttuuripääkaupunkivuosi 2011. Asemakaava, arkeologiset kaivaukset, luola ja torin päällisen rakentaminen vievät kuitenkin yhteensä laskien liikaa aikaa, jotta hanke olisi valmis vuonna 2011.
  • Turun ydinkeskusta on rakennettu paksun savipatjan päälle. Hankkeella olisi vaikutuksia keskustan orsi- ja pohjavesitilanteeseen, ja tällä taas olisi vaikutuksia talojen perustuksiin, katukivetyksiin jne. Kuka korvaisi vahingot?
  • Parkkihallia hamuavat yrittäjät yrittävät saada Turun kaupunkia osallistumaan tavalla tai toisella rakentamisen kustannuksiin. Tätä ei voi mitenkään sallia, erityisesti tietäen, mikä on tällä hetkellä Turun kaupungin taloudellinen tilanne. Kaupunki ei myöskään saa mennä takaamaan hankkeen lainoja.
  • Keskustassa ei ole tällä hetkellä mitään puutetta parkkitilasta. Jos lisäparkkitilaa joskus tarvitaan, Louhea voidaan laajentaa. Louheen voidaan tehdä myös uusia ajoyhteyksiä, jos tarve vaatii.
Tiistaina, 9.1. on klo 18 alkaen Turun vanhalla raatihuoneella (Vanha Suurtori 5) keskustelutilaisuus maahanmuuttajien tilanteesta Turussa. Tilaisuuden otsikko kuuluu "Onko Turussa työtä ja turvaa maahanmuuttajille?". Paikalla keskustelemassa ovat kansanedustaja Janina Andersson sekä kaupunginvaltuutetut Roda Hassan ja Katri Sarlund - siis mä :). Tervetuloa!