6.8.07

Portaat on, ja tiedon portaillakin uusi aika: 75 minuuttia

Taloomme on viikonloppuna saatu uudet portaat! ISO kiitos avusta, Ari ja Eila! Olen tosi tyytyväinen, portaat on komeat ja muuttokin saadaan sujumaan turvallisesti. Ja pihaportaatkin saatiin suoristettua! Että voikin olla ihminen onnellinen portaista! (Portaiden huono puoli tietenkin on, että talo ei ole esteetön. Mutta luiskan avulla pääsisi kyllä tuolillakin, joten eiköhän se tarvittaessa järjesty.)


Tiedon portailtakin tuli tänään postia. Eli suomeksi: norssi lähetti tietoa koulun alkamisesta, syksyn parin ensimmäisen jakson lukujärjestykset ja vuoden kurssijaksotustaulukon. Tällä kertaa ohjeissa olikin tavallista enemmän ihmettelemistä, sillä norssimme yläkoulu ja lukio siirtyvät ensi viikolla 75 minuutin oppitunteihin. Ennen yksi kurssi eli yksi vuosiviikkotunti oli sama kuin viisi 45 minuutin oppituntia opetusta viikossa, jos kurssi oli sijoitettu yhteen jaksoon. (Meillä Turun Norssissa on viisijaksojärjestelmä lukuvuoden aikana, eli lukuvuosi jakaantuu viiteen jaksoon, joissa kaikissa on eri lukujärjestykset.) Yleensähän viisi (5) viikkotuntia jakaantuu kahdeksi kaksoistunniksi ja yhdeksi yksöistunniksi (2-2-1). Viisi tuntia saattoi joskus jakaantua myös viideksi yksöistunniksi (1-1-1-1-1), yhdeksi kolmois- ja yhdeksi kaksoistunniksi (3-2) tai yhdeksi kaksois- ja kolmeksi yksöistunniksi (2-1-1-1). Nyt yksi kurssi on sama kuin kolme 75 minuutin oppituntia, eli jos yksi kurssi sijoittuu kokonaisuudessaan yhteen jaksoon, se tarkoittaa kolmea 75 minuutin tuntia (1-1-1). Opetukseen käytettävän ajan määrä ei mitenkään muutu, sillä 5 x 45 min = 225 min ja 3 x 75 min = 225 min.


Päivän rytmitys toki muuttuu, ja oppituntien pituudet. Yläkoulussamme ja lukiossa on vastedes vain yhdenmittaisia oppitunteja: 75 minuuttia. Käytännössä koulupäivä tiivistyy: välituntien määrä vähenee, ja samoin tietysti valvontojen määrä. Suurin osa oppitunneista näyttää päättyvän klo 14.30, kun ne aiemmin päättyivät 15.05. Jos päivään kuuluu vielä viideskin tunti, se päättyy klo 16.00. Koulun alkamisaika (8.25) ei muutu.


Valvontojen määrän pieneneminen on riemullinen asia, mutta välituntien vähenemisen vaikutukset jäävät nähtäviksi. Joko tasarytmisyydestä ja hieman vähäisemmästä välituntimäärästä seuraa koulupäivän hienoinen rauhoittuminen, tai sitten sosiaaliset paineet siirtyvät purettaviksi oppitunneille. Epäilen ensimmäistä, sillä luulen, että iltapäivän levottomia välitunteja jää harva kaipaamaan. Oppituntirytmin tasaisuus voi olla omiaan luomaan levollisempaa koulufiilistä. Lisäksi lukujärjestyksien suunnittelu helpottuu, kun on olemassa vain yhdenlaisia tuntipalkkeja, ja koulun tilojen käyttö tehostuu, mikä on tilanahtautta potevissa opinahjoissa kaikille hyvä asia.


Uudistuksessa on toki haastetta niin meille opettajille kuin oppilaillekin. 45 minuutin rytmi voi olla uskomattoman syvällä selkäytimessä, kun sitä on elänyt koko oman kouluaikansa, ja sitten opettajilla tähän päälle vielä koko työuransa. Oletan, että osalla oppilaista herää tyytymättömyyttä aiheuttavaa muutosvastarintaa. On mietittävä, miten se käsitellään. Meidän opettajien on opittava rytmittämään työmme ja oppituntiemme sisällöt uudella tavalla, mikä vaatii aluksi varmaan paljon totuttelua. Uudistus teettää runsaasti lisätyötä ensimmäisenä vuonna, kun kaikki kurssien ja yksittäisten oppituntien sisällöt on aikataulutettava uudelleen. Positiivisena voi pitää sitä, että kun on saatava oppilaat viihtymään tauottomalla tunnilla 75 minuuttia, on opetukseen pakko ympätä paljon oppilaskeskeistä ainesta mukaan. Tuntien rakenne muuttuu varmasti.


Henkilökohtaisesti olen mielissäni yksöistuntien katoamisesta, ne ovat mielestäni olleet melkoista joutokäyntiä. Tunnin saa hädin tuskin alkamaan, kun sitä pitää jo ryhtyä lopettelemaan. Enemmän huolettaa se, onko 75 minuuttia liian lyhyt aika. Miten selviän oppiaineideni maastoretkistä, kun metsään tai järvelle siirtyminen vie aina paljon aikaa? Tai käynneistä vierailukohteissa? Muillakin oppiaineilla on varmasti samanlaisia ongelmia. Lisäksi alakoulumme jää vielä elämään "vanhaa aikaa", joten niillä opettajilla, jotka opettavat sekä ala- että yläkoulu/lukiossa, on omat ongelmansa. Vaan onhan ongelmia ollut entisessäkin järjestelmässä.


Jää nähtäväksi syksyn mittaan, millaiset ratkaisut näihin keksimme. Samat ongelmat ovat kai käyneet läpi kaikki ne koulut, jotka ovat jo siirtyneet uuteen järjestelmään. Kaipa heiltä saa vinkkiä ongelmakohdissa. Ainakin Oulun norssilaiset tuntuvat olevan tyytyväisiä uuteen järjestelmään, kun ovat sitä nyt eläneet jokusen vuoden.


Keväällä pohtiessani omaa kantaani uudistukseen, kysyin rehtorilta, olisiko uudessa järjestelmässä mahdollista saada vaikka viikon kaikki kolme tuntia yhteen putkeen yhtenä päivänä. Rehtori sanoi, että mikä ettei. Erityisesti biologiassa houkuttaisi kokeilla seiskan vesikurssilla ja kasin metsäkurssilla opetusta, jossa olisi yhtenä päivänä luokan kaikki viikon biologia esim. klo 8.25-13.00, eikä sitten paljoa muuta. Ainakin opetusmetodit muuttuisivat, ja varmaan oppimistuloksetkin. Ehkä ensi vuonna riittäisi jo intoa ja rohkeutta kokeilla tällaista mullistusta, kun nyt ensin saadaan tämä 75 minuutin rytmi toimimaan.


Eli uudistus summa summarum: olen kohtalaisen innoissani ja vain lievästi kauhuissani. Koulun ulkopuolisia tämä kohkaaminen 45 minuutin ja 75 minuutin erosta kaiketikin haukotuttaa, mutta koulun sisällä elävät kyllä tietävät, mistä maanjäristyksestä on kyse. Palaan kokemuksiin, kun niitä on kertynyt.


Koulun postista kävi myös ilmi, että kohtalaista vuoristorataa on ensi lukuvuonna tulossa. Jos kurssijaksotukset eivät muutu, on minulla ensimmäisessä jaksossa opetusta 10 tuntia ("vanhaksi ajaksi" muutettuna 16,7 oppituntia) , toisella 17 (vanhana aikana 28,4) , kolmannessa 3 (5), neljännessä 16 (26,7) ja viidennessä 5 (8,35). (Uudet tunnit pitää kertoa 1,67:lla, jolloin saa järkeenkäyvän opetustyöaika-arvion vanhalla työtuntimäärällä.) Kun tähän päälle lisätään kaikki opetusharjoittelijoiden ohjaus (ryhmäohjaus, yksilöohjaus, tuntisuunnitelmat, tuntipalautteet ym ym), välitunnit ja kaikki eri valvontatehtävät, luokanohjaajan tehtävät, koulun kokoukset ja projektit, muut kotkotukset ynnä kokeiden korjaaminen ja oppituntien suunnittelutyö, ynnä tietty luottamustehtävät, tarkoittaa pohja seuraavaa: 1: normaali työjakso. 2: täydellinen tappojakso. 3: lepojakso. 4: lähes täydellinen tappojakso. 5: lähes lepojakso. Mietin, pitäisikö pyytää rehtorilta hieman tasausta ainakin kakkoseen, ja ehkä neloseenkin. Toisaalta moisessa vuoristoradassa on hyvätkin puolensa: jos kakkosesta ja nelosesta selviää elävänä, on loppuosa työvuotta siedettävää tai erittäin siedettävää, ja harjoittelijoille riittää harjoiteltavia tunteja silloin, kun he ovat talossa. Kakkosjaksossa ovat lisähaasteena vielä omaa työtään aloittelevat opetusharjoittelijat, jolloin opiskelijoiden tarvitseman ohjauksen määrä on raskain mahdollinen. Viikkotuntimäärä koululla nousisi kevyesti pitkälti yli neljänkymmenen tunnin, ynnä kotityöt päälle. Täytyy vielä harkita, miten olisi paras toimia. Pidän vaihtelevasta työrytmistä, mutta liika voi todellakin olla joskus liikaa. Toisaalta kevyemmän jakson odotuksessa jaksaa painaa pitkääkin päivää.


Ehkä kokeilen tältä pohjalta. Uusi tuntijärjestelmä näyttää nimittäin johtavan siihen, että vaikka minulla on kakkosjaksossa vanhassa järjestelmässä huikeat liki 29 opetettavaa tuntia viikossa, vain maanantaipäivä näyttää päättyvän klo 16. Muut oppitunnit on merkitty päättyviksi klo 14.30. Vanhassa järjestelmässä oppitunnit olisivat taatusti venyneet suurimmaksi osaksi kolmeen tai neljään, joku ehkä viiteenkin. Hyppäreitä ei tosin nyt ole paljoa, joten iltapäivät kulunevat jokseenkin tyystin ohjauksen parissa. Toivottavasti tämä sopii myös opiskelijoille, eikä heillä on Educariumissa iltaluentoja...


Mitäpä muuta? Miehen työt alkoivat tänään, minulla on vapaata aikaa jäljellä vielä tämä viikko. Tuntuu tosi kivalta, että loman loppuminen ei merkinnyt muuttoa eri kaupunkeihin, kuten tähän asti on asian laita ollut. Kävimme eilen loman lopettajaisiksi katsomassa The Simpsons -leffan. Tykkäsin, oli tosi hupaisa puolitoistatuntinen. Eli 90 minuuttia ;).

3 kommenttia:

Vaula kirjoitti...

Ohhoh! Aika jännää tuollainen uudistus! Olen kyllä samaa mieltä yksöistuntien turhuudesta. Vaikkakin ne olivat siinä mielessä kivoja että tiesi ettei silloin tarvinnut keskittyä kauheesti (oon hirvee lusmu) :D

Yks tunti (tai siis 75min) yhtä ainetta päivässä kuulostaa hyvältä myös siksi, ettei ehdi pitkästymään siihen, että päivässä on lähes pelkkää yhtä ainetta. Kaksoistuntien inhottavin puoli olikin se, että piti kestää vielä yksi tunti. Nyt ei tavallaan tarvi.

Tosin jos olisin vielä Norssissa olisin varmaan uudistusta vastaan henkeen ja vereen, oon niin vanhanaikainen :D

Kestämistä siis muutosvaiheeseen! Ajattelin muuten piipahtaa Norssissa nyt joskus ennen koulun (siis omani) alkua. Pitää tulla varmistamaan ettette te opettajat muutu :)

Katri Sarlund kirjoitti...

Kiitti kommentista, Vaula! Etkä sinä minusta mikään lusmu ollut :). Oppilaan kannalta ajatellen uudistuksessa on myös se etu, että 75 minuutin tunneilla päivään mahtuu yleensä neljä tai enintään viisi oppiainetta. Ei tarvitse raahata selkä vääränä seitsemän oppiaineen kirjoja ja vihkoja. Sama tietty koskee meitä opettajia. Josko minunkin koulureppuni vastaisuudessa kestävät hieman kauemmin, ennen kuin ratkeavat saumoistaan?

Katri Sarlund kirjoitti...

Niin, ja tervetuloa toki käymään! Mut löytää entisistä tiloista, ja niin kai jokseenkin kaikki muutkin.

K